fbpx
Artykuły

5 sposobów jak lepiej pracować HomeOffice

Praca zdalna, marzenie wielu osób. Jeśli nigdy nie pracowałeś w ten sposób, pewnie wyobrażasz to sobie jako ciągle podróże, 
prace z dowolnego miejsca na ziemi, 
o dowolnej porze dnia i nocy. 

Jednak jeśli już kiedyś miałeś okazję tak pracować, 
albo zostałeś właśnie zmuszony do takiej pracy poprzez zaistniałą sytuację, doskonale wiesz że ta forma pracy często wiąże się z:
brakiem motywacji, słabą organizacją, trudnością z koncentracją, problemem z rozdzieleniem czasu pracy a czasu prywatnego oraz wieloma innymi wyzwaniami. Nasuwa się więc pytanie. Jak lepiej pracować z domu?

Pracuje głównie w domu już prawie trzy lata z półroczną przerwą na biuro i chcę podzielić się z Tobą moimi wskazówkami 
jak robić to skuteczniej:

1. Wyznacz sobie konkretne miejsce pracy.

Dla mnie to 1/4 salonu. Mam tu biurko, whiteboard oraz regał na dokumenty i inne niezbędne sprzęty. Pracuję tylko w tym miejscu w domu. 
Jeżeli na przykład, robie sobie przerwę na posiłek a jednocześnie 
chce obejrzeć film na YouTube to zabieram komputer do stołu. Kończę przerwę i wracam do pracy.
To bardzo ważne, aby mieć określone miejsce pracy w domu, najgorsze co można zrobić to próbować pracować w łóżku 
czy kanapie, występują wtedy ogromne problemy z koncentracją 
ponieważ nie jesteśmy przyzwyczajeni do pracy w tym miejscu 
i podświadomie kojarzymy łóżko z odpoczynkiem a nie pracą.

2. Ubieraj się jak do biura

Tak, dokładnie. Załóż koszulę, normalne spodnie, zegarek. 
Jesteś w pracy, to znaczy w domu… ale jednocześnie w pracy. 
Poczuj się jak w pracy i wyglądaj jak w pracy. Wyobraź sobie, że 
w każdej chwili może Cię odwiedzić ważny klient, chyba nie chcesz, żeby zobaczył Cię w pidżamie w żyrafy. 
Ta rada ma praktycznie takie samo podłoże jak poprzednia. 
Rozgraniczamy sferę pracy ze sferą prywatną. 
Ubierając się jak do pracy, podświadomie wchodzimy w tryb „praca” a nie w tryb „siedzenie w domu”

3. Ustal konkretne godziny pracy.

Zaletą home office I pracy na zadaniach a nie godzinach, 
jest to że sami ustalamy kiedy pracujemy jednak w dużej części przypadków wygląda to w ten sposób, 
że odkładamy każde zadanie na ostatnia chwilę a ostatecznie 
i tak godziny pracy narzuca nam deadline…
Zamiast tego, możemy ustalić że pracujemy zawsze w godzinach 10-14, 15-19, 18-24, 5-12. Sam najlepiej wiesz jaki rytm dobowy Ci odpowiada. W tym czasie, powinieneś być niedostępnym dla pozostałych domowników, obowiązków domowych i innych dystraktorów.

4. Rejestruj czas pracy

Możesz użyć do tego zaawansowanych systemów jak na przykład Bittrix24 ale również zwykłego stopera i kartki.
Dzięki temu będziesz odczuwać presję czasu i jeżeli coś będzie próbowało Cię rozproszyć, widziąc upływający czas, 
zastanowisz się czy to na tyle ważne aby zatrzymać odliczanie czy jednak pozostać w trybie pracy. Dodatkowym plusem jest to, że będziesz wiedzieć ile dokładnie czasu zajęło Ci konkretne zadanie.

5. Organizuj swój czas

Wyobraź sobie sytuację: 
Wstajesz rano, przygotowujesz się do dnia, toaleta, śniadanie i tak dalej. Siadasz do pracy, tylko co tak naprawdę masz do zrobienia, od czego zacząć? 
Sprawdzę maila, może jest coś ciekawego, znajdujesz interesujący newsletter, czytasz go, lądujesz na blogu, przechodzisz na Facebook,odświeżasz stronę, „tylko na chwilę” i cyk, minęły dwie godziny a ty nie masz wykonanego żadnego zadania. Zaczynasz się więc organizować i znajdujesz zadanie które wykonasz jako pierwsze.

A teraz wyobraź sobie że poprzedniego wieczoru ustaliłeś listę zadań na dzisiaj, doskonale wiesz od czego zacząć, 
siadasz do pracy i wykonujesz zadanie po zadaniu. 
Brzmi lepiej, prawda?

Dlatego tak ważna jest organizacji pracy i czasu. Na ten temat niedługo napiszę pełny wpis. Jeżeli jest coś w tym aspekcie o czym chcesz przeczytać, skomentuj ten post i opisz swój problem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *